En text om att ta ställning

Jag fann intressant liten text jag skrivit i insidan på pärmen i min Från Platon till Kommunismens fall av Sven-Eric Liedman som jag helt glömt bort. Texten är ett kort manifest som lägger varför man ska ta ställning i samhällsfrågor. Texten är daterad till juni 2007 alltså när jag precis börjat blogga och innan jag börjat läsa statsvetenskap. Andemeningen är den samma som i mitt inlägg om att det är en dygd att ta ställning. Det jag finner mest intressant är att de tankar som texten uttrycker har väglett mig sedan dess.

Jag har fastslagit att moralen är relativ för människan och att den i sista hand bestäms av den med makt (möjligen i gruppen; moralen är en social angelägenhet – gruppens bedömning över maktutövandet).

—> Moralen är den sociala maktangelägenheten. Gruppen måste alltid diskutera diskutera moralen. Den kan aldrig bestämmas av en enskild. Det är upp till varje individ att fastslå sin egen moral och hävda den i gruppen.

Min moral säger att det är varje grupp som ska bestämma moralen. Men en grupp kan säga att moralen ska bestämmas av en person. Det är att skjuta allt ansvar ifrån sig. Det är farligt om moralen bestäms av den samme som utövar makten.

Där med har jag kommit fram till att utforska min moral. Att inte tycka är att att vara osocial och dra sig ur samhället. Att inte ta ställning är att överlåta moralen till någon annan.

Några kommentarer till texten. Det märks att den inte är skriven för publik utan snarast ett sätt att fånga en tanke för mig själv och jag har ändrat vissa skiljetecken o dyl.

Det jag säger är att just eftersom moralen bestäms av den med makt så måste den som inte vill bli dominerad stå upp för sin egen moral. Det kräver att man tänker efter och tar ställning.

I grunden är det samma som Poppers Öppna samhälle. Moralen bestäms i gruppen eller samhället och det är farligt och omoraliskt att överlåta moralen till en enskild person eller en liten elit. Moralen måste diskuteras öppet i gruppen.

Texten uttrycker även en skyldighet att aktivt delta i samhällsdebatten vilket visar på ett republikanskt ideal.

Jag måste dock säga att min bild av moralen har utvecklats eller inte syns i den här texten. Jag tror att det finns en moral inom människan som en grundstruktur som sedan kläs i olika kulturella uttryck ungefär som människan har en grundstruktur för språk som har olika kulturella uttryck.

En reaktion på ”En text om att ta ställning

Kommentera

