Logos & etos

Den klassiska retoriken delar in en argumentation i logos (logik, empiri), etos (trovärdighet, auktoritet) och patos (känsla, karisma). Detta som en beskrivning av vad som faktiskt är effektivt för att övertyga människor. Idealt kan man dock tycka att ett argument endast ska behöva bestå av logos. Men jag skulle hävda att etos alltid kommer vara en viktig del av ett rationellt argument. Eftersom vi aldrig kan nå fullständig sanning utan endast olika hög grad av sanningslikhet så finns det alltid en osäkerhet även i de bästa logosargumenten. Det innebär att logos aldrig kan stå helt ensamt och att det innebär att vi behöver etos för att stärka trovärdigheten. Frågan är då vilken etos som är trovärdig.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s