Postmodernismen som en intellektuell tripp

Jag funderar rätt mycket på postmodernismen. Det är en mycket intressant intellektuell rörelse som fått väldigt stort och genomgripande inflytande. I alla fall så slog det mig att det inte är så konstigt att folk som är influerade av postmodernismen så framstår världen ofta som väldigt hemsk och svårbegriplig. Jag tänkte för mig själv när jag satt och läste att det jag gör är att jag bygger ett stort pussel där jag tar olika beskrivningar av världen – både empiriska och teoretiska – och passar in dem i min världsbild. Till min hjälp har jag logiken och det strukturella tänkandet. Jag fogar på så sätt ihop min världsbild. Den här bloggen är ett viktigt verktyg för att fästa dessa bitar i min narrativa struktur.

Men postmodernismen handlar om att kritisera just sådana strukturer och till och med logiken som är viktigaste verktyget vi som människor har för att skapa en sammanhängande bild av världen. Postmodernismen vänder upp-och-ner och ut-och-in på om inte alla fakta så i alla fall på delarna som fakta hänger samman med. Postmodernismen slår sönder själva strukturen för förståelse. Det torde innebära att om som influerad av postmodernismen så blir världen kaotisk och utan sammanhang; den blir galen – typ som en mardröm eller en tripp. Det är så klart mycket spännande utifrån intellektuell utveckling men det är dock inte särskilt konstruktivt.

Kommentera

