Liberalism: Frihet, ansvar och medkänsla

Jag ändrade bloggens titel från ”Reflektioner: Om världen för människan” till ”Liberalism: frihet, ansvar och medkänsla”. Det är ett rätt stort steg. Bloggen hette redan jag flyttade den till WordPress ”Reflektioner & kommentarer” och den har alltid handlat om reflektion om världen för människan och den kommer nog fortsätta göra det. Så varför byter jag?

Medan den förra titeln var beskrivande av bloggen är den nya en pedagogisk påminnelse om vad liberalism går ut på. Med titeln visar jag tydligt var jag står politiskt och vad bloggen handlar om.

Att berätta vad liberalismen går ut på är viktigt. Allt för många människor har en skev bild av liberalismen. Och det gäller så väl icke-liberaler som liberaler. Det finns en nidbild om att liberalism endast handlar enskildes rätt att hävda sig på andras bekostnad. Det är inte liberalism utan egoism. Tidigare har jag skrivit att liberalismen kräver ansvar, olikhet och tolerans men liberalism som sådan handlar frihet, ansvarstagande och medkänsla.

För att människor ska kunna fria krävs att man som medmänniska tar ansvar för sina handlingar och att ens handlingar grundar sig på medkänsla för sina medmänniskor. Om vi inte tar ansvar så behövs en överordnad – en furste, stat eller gud – som tar hand om oss; om vi inte har medkänsla måste den överordnade tvinga oss till solidaritet. Som liberal tror jag på människors förmåga att ta ansvar för sig själva och andra. Alternativet är ett samhälle utan frihet.

Länkar

https://bjornaxen.wordpress.com/2013/02/22/vad-liberalismen-kraver-ansvar-olikhet-och-tolerans/

https://bjornaxen.wordpress.com/2008/10/29/statens-storlek-och-tron-pa-manniskan/

Uppdaterad: 2014.07.14 korrektur

Kommentera

