Varför argumentera emot Sd som fascister

Jag skrev nyss ett inlägg om att Sverigedemokraterna (Sd) inte är fascister. Jag känner att det är en aning problematiskt. Det är inte så att jag inte gillar min analys i sig utan det att jag iom. det på ett sätt  försvarar Sd. Det känns inte alls bra. Som liberal gillar jag i stort sett inget i deras politik. Så varför skriver jag ett sådant inlägg?

Det handlar om flera saker. På ett sätt handlar det om min heder om att stå för min egen analys. Jag tycker inte Sd är fascister och det behöver jag försvara då det är rätt många som inte håller med mig. Det finns också en praktisk del då jag faktiskt inte tror det är det bästa sättet att bemöta dem genom att demonisera. Detta är också kopplat till en tredje anledning. Jag blir allt mer övertygad om att det viktigaste att kämpa för är vårt öppna samhälle där allas åsikter respekteras oavsett vad vi tycker om dem. Det innebär att jag måste ta allas argument på allvar – även sådana som kommer från världsåskådningar som jag verkligen inte gillar. Det innebär också att jag måste ge före detta fascister en chans att ändra sig. Om Sd hävdar har man gått från fascism till att bejaka det öppna samhället och demokrati då måste jag gå med på det för att vara mitt ideal om det öppna samhället  trogen.

Jag anser Sd ska bemötas med det som man inom spelteori kallar ”tit for tat”. Det är en strategi som går ut på att man börjar bete sig ”snällt” och därefter följer den andras drag. I fallet Sd så går det ut på att vi går med på att Sd är ett demokratiskt parti men varje gång de beter sig fascistiskt så ska vi bestraffa dem genom att säga att de inte får göra så. Vi kan inte tolerera fascism.

Det är också en anledning att hålla defintionen av fascism relativt ren. För mig handlar fascism (liksom kommunism/bolsjevism) om att införa en totalitär stat och strypa det öppna samhället. Där går min gräns för vad som kan tillåtas. Den demokratiska fascism som Sd står för är mycket svårare att argumentera emot.

Länkar:
https://bjornaxen.wordpress.com/2013/12/08/ar-sverigedemokraterna-fascister-eller-bara-folkkonservativa/
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_society
http://en.wikipedia.org/wiki/Tit_for_tat

Kommentera

