Intersektionalismens problem

Jag skrev i mitt förra inlägg om standpointteorin och hur den förutsätter att människors empati är otillräcklig för att ge en förståelse för diskriminerade människor. Jag tog även upp det intersektionella perspektivet som går hand i hand med standpointteori. Intersektionalismen är populär men lider av den del problem

Tanken bakom intersektionalism är rätt enkel: man lägger helt enkelt samman olika diskriminerande (eller privilegierande) attribut så att exempelvis en svart rollstolsburen transsexuell person utan högre utbildning anses mer diskriminerad än den person som har färre sådana attribut. Så långt är allt klart och tydligt. Men det uppstår rätt snabbt problem med denna typ klassificering av diskriminering.

Intersektionalismen är ingen teori utan ett sätt att hantera observationen människor kan vara diskriminerade på fler än ett sätt. Intersektionalismen kräver alltså att man på något sätt definierar diskriminering. Själva definieringen av diskrimineringen (eller priviligierna) gör med andra tankesystem (teorier eller fördomar).

Problemet som uppstår är att det behövs ett sätt att avgöra hur olika attribut ska vägas mot varandra. Vem är mest diskriminerad: En svart transsexuell person eller en rullstolsburen utan högre utbildning?

Ju fler olika attribut som används i den intersektionella analysen desto svårare blir det hantera dem. Särskilda problem får man när man ska analysera sociala relationer i områden med många etniciteter där varje etnisk grupp har komplicerade inbördes relationer. Detta blir så klart än knepigare om man använder den extremt subjektiva standpoint-teorin för att avgöra de olika attributens relativa status.

Intersektionalismen är helt enkelt bara rimlig på en naiv intuitiv nivå. Alltså där föreställningarna om vem som är privilegierad respektive diskriminerad är tydligt så det är uppenbart vem det handlar om. Där kan den vara relevant just för att man inte ska missa att människor kan vara privilegierade respektive diskriminerade på olika sätt samtidigt. Men intersektionalismen blir i mer komplicerade sociala situationen snabbt ett väldigt tungrott analysverktyg.

Inläggets länkar

https://bjornaxen.wordpress.com/2013/08/22/standpointteorin-empati/

http://www.iep.utm.edu/fem-stan/

http://www.ne.se/lang/intersektionalitet

http://en.wikipedia.org/wiki/Intersectionality

http://www.intersektionalitet.org/vad-ar-intersektionalitet/flerdimensionellt-perspektiv-pa-makt/

Annonser

En reaktion på ”Intersektionalismens problem

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s