Varför egentligen skriva om politik

Ibland funderar jag på vitsen med att skriva politiska texter om hur världen borde vara beskaffad. Som t.ex. mitt senaste tidigare inlägg om hur vi bör organisera EU. Det är ju inte som om min text kommer att påverka hur viktiga beslutsfattare ser på hur EU ska organiseras. Och det här gäller generellt mina texter. Jag är inte i en position där jag påvekar särskilt många och dem jag påverkar är inte i någon särskilt viktig postition. Men ändå känner och anser jag att mina texter är relevanta. Inte ens personer som har en stor publik kan förvänta sig särskilt stor inverkan. Det är ju t.ex. inte så att när ledarskribenter för landets ledande tidningar skriver om hur USA bör agera någon som får för sig att detta på något sätt påverkar den amerikanska politiken. Så det är alltså inte så att vi tror att vi kan påverka politiken ens indirekt som är anledningen till att vi skriver.

För att fortsätta med analogin från ledarsidorna: Det handlar om att kommentera det som händer omkring i världen; det är en del av det offentliga samtalet som samhället och demokratin bygger på. Mitt bidrag är visserligen mindre än ledarsidans på grund av den betydligt mindre publiken men bidrag som mina bidrar ändå inte minst i sin mängd till det offentliga samtalet. Att inte skriva för att man skulle ha för liten publik (om man nu anser det vara mödan värd) skulle på samma sätt vara ett argument för att inte bry sig om politik för att man ändå inte kan påverka; att man inte ska rösta eftersom ens röst ändå är så pass marginell. Men samhället bygger på att medlemmarna bryr sig om det och att vi funderar och diskuterar politik. Det är för övrigt en anledning till att jag stör mig på att folk inte vill diskutera politik; vi bör alla diskutera politik och det är endast eliten som vinner på att folket inte diskuterar hur samhället och dess institutioner fungerar.

Detta leder mig in till mer konkreta anledningar och personliga anledningar till att skriva. Syftet med mina skrifter har aldrig varit att direkt påverka världen (i alla fall inte den mig externa världen). Om det vore fallet hade det varit svårt att motivera allt arbete. Nej istället handlar det om att utveckla mig själv. Det handlar om att för min egen utförska var jag står politiskt. Som en biprodukt kan kan andra genom bloggen som medium kommentera mina tankar vilket öppnar för en ny och vidare publik och där med ett större utbyte.

Genom att reflektera, driva teser och diskutera dessa på bloggen kring olika fenomen blir jag klarare över min egen bild av verkligheten och vad jag står i olika frågor. I bästa fall kan jag även påverka andra direkt via nätet men framförallt är det i mina IRL-relationer som jag tror jag kan påverka människor. Det är en dialektisk process där mina samtal med andra föder ämnen att utforska i mina texter och i mina texter finner jag frågor att utforska i mina samtal.

I min senaste text uppdaterade jag min syn på EU. Jag har i flera år gått med en gnagande känsla av över hur EU inte fungerar. Två motstridiga fakta har stått mot varandra: EU är ett nödvändigt projekt som inte kan komma ifrån, även om det inte är perfekt så kan vi inte börja om på nytt; men det utvecklas åt ett illiberalt håll. Inlägget var svaret på dessa års grubblande. Jag behövde svara på vad i EU som var viktigt för liberalismen och vad som bör tas bort. I processen skapade jag två principer som fångande problemet och lösningen: ‘etatismen’ som får oss att tänka inom statens logik; och det ‘decentrala imperiet’ som den princip vi bör eller i alla fall kan använda oss av för att konstruktivt tänka kring EU:s fortsatta utveckling. Som sagt, jag tror knappast att denna idé kan komma att påverka den europeiska politiken men den stärker mig på så sätt att jag bättre vet hur jag ska tänka kring EU:s utveckling. Och på så sätt har jag strukturerat mina tankar om världen som blir klarare och jag kan bättre argumentera för mina ståndpunkter.

Kommentera

