För den elokventa svenskan och människors förmåga

Man hör ofta svenskar klaga över att svenskan är ett så pass fattig språk. Annat är det med det enda andra språk svenskar i regel kan – engelskan. Engelskan är språk med massor med ord som inte finns i svenskan. De må vara sant även om det finns fler och uttryck ord än ”lagom” som inte finns i engelskan.

Vad jag däremot verkligen stör mig på är att samtidigt som svenskar klagar på vårt språks ordfattigdom kämpar vi ständigt med att vårt språk aldrig ska bli för komplicerat. Skam den som använder ord som inte alla kan förstå!

Jag å min sida älskar när jag ställs inför nya ord som jag inte kan. De berikar och utvecklar inte bara mitt språk utan även hela mitt intellekt. I en tid då alla bär med sig google (utom sådana som jag då som fortfarande har en dum-phone) så finns det inga hinder att använda svåra ord.*

Det handlar om mer än om språket. Det här med att vi ständigt ska anpassa oss till den svagaste personen är ett utmärkande drag i den samtida svenska kulturen. Vi har glömt bort att människor är vad Nassim Nicholas Taleb kallar antifragila. I motsats till det sköra så, till en viss gräns, stärks vi av våra motgångar. Precis som att våra muskler och benstomme blir starkare av fysiska utmaningar stärks våra intellekt av mentala utmaningar. Det betyder att vi ska ställa krav på varandra för att utvecklas. Att man ska se på människor som kapabla individer som klarar mer än man tror. Detta istället för att utgå från att människor inte klarar saker vilket är den rådande normen idag.

Det betyder så klart inte att man ska strunta i de som inte håller måttet. Bara det att vi måste utgå från att människor mår bra av att utmanas. Inte bara stärker det intellektet och får människor att uträtta bättre saker, det ger även stolthet.

Det innebär även att vi måste lära oss att förstå vad som är utmanande för olika människor och inte se ner på dem som har det svårare än andra.

*Jag talar så klart framförallt om det skrivna språket eftersom detta är ett mindre problem i det talade.

Kommentera

