Isaiah Berlin och frihet

Esaiah Berlin är bäst känd för sin distinktion mellan positiv och negativ frihet vilket inte ska blandas samman med negativa/positiva rättigheter eller friheter. Rättigheter/friheter måste skiljas från begreppet ”frihet” som enligt Berlin har både negativa och positiva attribut. Rättigheter/friheter ska förstås som medel för målet frihet.

Frihetens negativa sida är att man inte är förhindrad av andra människor. Frihetens positiva sida är att man vägleds av andra människor – där uppfostran är ett tydligt exempel.

Berlins distinktion ska inte ses som normativ – alltså vad frihetsbegreppet borde betyda – utan idéhistoriskt deskriptiv – alltså hur begreppet frihet faktiskt har använts. Här ligger både hans styrka och det som ur ett liberalt perspektiv är ett problem: Problemet är att det är förvirrande att tala om frihet när man istället talar om vägledning eller t.o.m. trygghet; styrkan är att han erkänner hur begreppet används trots att liberaler inte gillar den användningen.

Detta är ett tydligt exempel på kampen om begreppen, där man kan säga att liberalismen vunnit kampen om att frihet är bra i sig (vem är emot frihet?), men där liberalernas motståndare tar kampen vidare till att handla om vad begreppen ska betyda.

Jag har även tidigare skrivit om positiva rättigheter.  

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s