Framtiden – enligt L. Cohen

En svensk översättning av Leonard Cohens ”the Future

Ge tillbaka min brutna natt
mitt reflekterade rum, mitt dolda liv
här är ensamt
Det finns ingen kvar att plåga
Ge mig absolut kontroll
över varje levande själ
Och ligg här vid min sida, älskade,
det är en order!
Ge mig crack och analsex
Hugg ner det sista trädet
och tryck upp det
i kulturens hål
Ge mig Berlinmuren åter
ge mig Stalin och S:t Paulus
Jag har skådat framtiden, broder:
den är mord

Saker kommer att glida bort, glida i varje riktning
Det kommer inte vara något
Inget kommer kunna mätas
Stormen, världens storm
har gått över tröskeln
och den har kastad omkull
själens ordning
När de säger en att ÅNGRA
Jag undrar vad som menas

Du känner mig ej från vinden
kommer aldrig, gjorde aldrig
Jag är den lilla juden
som skrev bibeln
Jag har sett nationerna stiga och falla
Jag har hört deras berättelser, hört allt
men kärlek är överlevnadens enda drivkraft
Här din tjänare, åt honom har det sagts
att säga det klart, att säga det kallt:
det är över, det kommer ej att gå
alls längre
Och nu har himlens hjul stannat upp
Du känner Djävulens piska
Gör dig redo för framtiden:
den är mord

Den kommer brytas, västerns
åldriga lag
Ditt privata liv kommer att explodera plötsligt
Vålnader kommer
och eldar längs vägarna
och den vite mannen dansandes
Du kommer se en kvinna
hänga upp och ner
hennes drag av dräkten dolda
och de usla små poeterna
kommer här
försöker låta som Charlie Manson
och den vite mannen dansandes

Ge mig Berlinmuren åter
ge mig Stalin och S:t Paulus
Ge mig Kristus
eller ge mig Hiroshima
Förgör ännu ett foster nu
Vi gillar ändå inte barn
Jag har skådat framtiden, älskade:
den är mord

2 reaktioner på ”Framtiden – enligt L. Cohen

Kommentera

