Ateismens – varken etisk eller nihilistisk

Dick Erixon skriver om hur liberalismen bygger på kristendomen:  ”vi som kallar oss sekulära och ateister i själva verket är betydligt mer kristna än vi tror. Det vi kallar liberalism är ofta kristna värderingar, särskilt i ögonen på intellektuella med bakgrund i andra världsreligioner.”

Han hänvisar till ett Tuve Skåberg

Den kristna etiken är universell och gäller såväl i Västerlandet som i Östern. Ja, FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna utgår från att något av naturen är universellt sant, rätt och etiskt.

Med vad skulle ateisterna ersätta den kristna etikens normbildning? Utan en etisk grund förfaller ett samhälle till djungelns lag och en överlevnad för de starkaste.

Den kristna etikens mest avgörande bidrag till ett samhälles normsystem är övertygelsen om alla människors lika, absoluta och okränkbara människovärde, oberoende av ålder, hälsa och prestation. Solidaritet med den som inte är lika lyckligt lottad, budet om kärleken till nästan och förvaltarskapstanken har vi också fått från kristen tro. Vad har vi fått för normer från ateisterna som är värda att bygga ett samhälle på?

Det sant att den västerländska etiken i mångt och mycket bygger på kristendomen men samtidigt är det också så att dessa kristna värderingar är en av väldigt många tolkningar av Bibeln. Som ateist finner jag ingen anledning att behöva gå tillbaka till kristendom för att försöka avgöra hur man ska leva. Snarare är den kristna grunden ett argument att för att sekularisera etiken.

Sen är det en felställd fråga vad för etik ateismen givit oss. Ateismen handlar inte om etik det handlar om att man inte tror på ett slags världsskapande subjekt och allt vad det innebär. Ateismen säger inget om etik.  Men ur att ateisten inte tror på gud följer inte att ateisten inte skulle tro på moral eller etik. En ateist kan vara nihilist men måste inte vara det. Etik och moral behöver inte på något sätt vara kopplade till vidskepelse och det går utmärkt att bygga upp etiska system utifrån tron på människan.

Eftersom man som ateist inte tror på Gud utan på människan anser man att även den kristna etiken kommer från människan. Alltså kan ateisten ta vilka tankar som helst från alla mänskliga kulturer. Detta gör ateismen till den bästa grunden för människor att interagera i en mångkulturell global värld.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Annonser

5 reaktioner på ”Ateismens – varken etisk eller nihilistisk

  1. Klockrent! Battre som manga kineser goer, dyrka sina foerfaeder for att fo rikedom. Trodde man fick arvet nar de precis doett och inte genom hela livet. Men o andra sidan so har ens forfaders arv i form av uppfostran, varderingar och guanxi foerts vidare. Om dessa ar goda och man nyttjat dem po rett satt so ar det nogot som kan ge utdelning hela tiden. Att darfor dyrka och visa sina doda respekt, ar alltso att ge respekt mot den man sjalv ar och iakta det som foerts vidare. Mkt mer logiskt an att dyrka en opersonlig Gud som belonar dig i efterlivet och vars bok aldrig uppdateras.

    Dock kan man ifragasatta denna tolkning do kineser sabbar sina ekologiska system so mkt. Kanske kan man skylla po exkommunister som bara bryr sig om pengar och inte det arv ens forfader gav dem. Daer spelar kommunispartiet sin roll i den rotloeshet manga kineser har, vilken man forsoker fylla med pengar. Jag e ateist likt kommunisterna, men jag foerstar det kulturella och sociala arv religionen burit med sig. Religion mo vara opium for folket men att leva i respekt mot sig sjalv, sina medmanniskor och omgivningen e viktigt mot en mangd gifter. Har e en valdigt intressant artikel om den kinesiska diskursen http://www.theepochtimes.com/news/4-12-20/25087.html

  2. Kommunismen vill precis som liberalismen ersätta den traditionella tron med vetenskap. Skillnaden mellan socialism och liberalism är att socialismen vill bestämma vilken vetenskap som är sann; medan liberalismen låter individerna söka sin egen väg mellan alla sanningar som vetenskapen erbjuder. Därmed öppnar liberalismen för att man även söker sanningar i mer mystiska traditioner särskilt inom de områden där vetenskapen inte ger några svar.

    Den socialistiska sanningen har kollapsat och det innebär att kineserna som lever i ett postsocialistiskt samhälle där man fortfarande är förbjuden att söka sin egen sanning, som t.ex. falun gong, inte har så mycket att annat att söka än det materiella.

    Kanske det traditionella inte anses modern nog. eh jag för dålig koll på det här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s