Modifikation av två politiska dimensioner

När jag för ett litet tag sen skrev om politiska dimensioner så tog jag inte med dimensionen demokratisk-antidemokratisk med argumentet att den ingår i den auktoritära-frihetliga dimensionen. Jag har nu kommit fram till att detta är fel. Man kan mycket väl tänka sig en auktoritär-demokratisk position där majoritetens tyranni råder. På samma sätt måste jag erkänna att jag måste modifiera mitt uttalande om att dimensionen evolution-revolution skulle vara starkt korrelerad med den frihetliga-auktoritära dimensionen. Jag skrev där att ”en som är för frihet måste nog böja sig för den evolutionära förändringen medan den som vill genomdriva sina idéer snabbt endast kan göra detta med auktoritära medel”. Detta verkar förutsätta att samhället redan är relativt fritt även om det kan vara smart att ta det varsamt i när man förändrar men det är i sig en normativ ståndpunkt. Man kan så klart även tänka sig en situation där alla är med på en reform frivilligt och gör det snabbt.

Kommentera

