Jag tycker om verkligheten

Vänsterpartiet har en kampanj just nu som heter ”tyck om”.
De  tycker om:

• vård
• bostäder
• fler tåg & billigare biljetter

Jag tycker också om fred, bra utbildning, bra saker etc. Frågan är ju dock hur man på bästa sätt ordnar detta. Vänstern har en tendens att inte gilla verkligheten eftersom de gillar att äta kakor utan att de försvinner. Detta försöker man komma runt genom att dekonstruktionera världen. Problemet är att det bara är människans uppfattning av världen som kan dekonstruktioneras, inte själva världen.

3 reaktioner på ”Jag tycker om verkligheten

  1. Jag tycker också att bra saker är bra.
    Vet inte hur väl genomtänkt vänsterns ekonomi-politik är.
    Nationalekonomi är jag lika dålig på som finansministrarna brukar vara.
    Jag är dock medkännande i flera av vänsterns grund-ideer och givetvis miljöpartiets och i viss mån finns såna även hos övriga utom hos sossarna och de kantförskjutna.
    Sossarna har föstört otroligt många människors liv med sitt bidrags-vansinne.
    Jag tar inte i deras politik eller senaste ledare med tång.

    Men se på en sån sak som tågbiljetter, priserna är ju befängda. De måste ur miljöaspekter sänkas till varje pris.
    Ska jag köpa en biljett och åka EN mil med det tågkompani som kör på tvären mellan mjölby och gävle (pendeltågstyp liknande upptåget uppsala norrut så kostar det 40 kr, sex gånger mer än om jag tar min småbil och åker ensam.

    (Och om folk springer för mycket på tågets toa så stannar det, eftersom det är en norsk konstruktion där man kopplat ihop toaletterna med bromsarna)

  2. Jag kan nog också tycka att man ska satsa mer på tåg. Sen måste jag säga att jag är allt för dålig på ekonomi för att komma med ett bra svar på hur det ska gå till på bästa sätt. Men jag är rätt säker på att helt enkelt låta staten stå för en större del av kostnaden i längden är ett dåligt system.

    Det jag är mest emot ifråga om vänsterpartiets kampanj är att den får det att verka som att det bara är att satsa på det som man tycker verkar bra oavsett konsekvenserna.

  3. Jag har inte heller nödiga ek. kunskaper men tror att man kan satsa nästan hur mycket som helst på miljö utan att göra bort sig, dvs subventionera, halvera alla tågbijetters pris.
    Numera kan de som är IT-aktiva ropa in billiga SJ-biljetter på Tradera auktioner men det är orättvist och dumt, bättre att sänka priserna så det inte blir en massa överblivna platser.
    Varför ska tant Emma betala 1.000 kr för en tågresa som IT-aktiva kan ropa in för en hundring?
    (Och givetvis uppstod det handel med dessa billiga biljetter, IT-aktiva ropade in dem och sålde dem mycket dyrare via Blocket, det problemet har visst SJ löst nu)

    Jag har speciella ideer för tågresande, till och med låta staten betala alla kostnader. Tågen skulle också gå sakta.
    Samhället behöver bromsas (typ Horatsius nödbroms på X2000)
    Låt tågen tralla omkring hela tiden, tätt och sakta och överallt.
    Gratis för alla.
    Hur många skulle inte sluta åka bil?

Kommentera

