Europaparlamentsvalet

För en gångs skull tänkte jag titta på en valvaka. Jag hoppades nämligen att jag skulle få information och genomgång av detta val där nästan alla europeiska länder ingår. Och för en gångs skull skulle man ha möjlighet att fylla ut tiden med relevant information. Tji fick jag. SVT körde på som om det vore inrikesval och koncentrerade sig på sammansättningen på typ 2% av ledamöterna – de från Sverige. Och så undrar man varför folk inte bryr sig mer om EU. Så klart att utgången är intressant även för inrikespolitiken men det var löjligt lite om resten av EU.

Jag är relativt nöjd med valet i alla fall. Framförallt från ett svenskt perspektiv. Vänstern gjorde en brakförlust. Socialdemokraterna och Moderater stod still. Fp gjorde riktigt bra ifrån. Centern kan jag inte heja på förrän de på allvar vill skrota CAP. Även Miljöpartiet gjorde bra ifrån sig. Jag röstade till slut på Piraterna vilket jag hoppas slippa göra i framtiden. Sd kom inte in men det gick lite väl bra för dem för min smak.

Ur ett EU-perspektiv är det tråkigt att liberalerna gjorde så dåligt i från sig. Dock går den konservativa gruppen framåt och det är inte helt dåligt. Men med tanke på att de flesta konservativa är allt för reaktionär för min smak så kan jag inte glädjas helt.  Socialdemokrater och vänstern backar rejält vilket ligger i linje med hela vänsterns oförmåga att förnya sig. De gröna framstår allt mer som framtidens vänster.

I alla är det ett löjligt hyckleri att påstå något sådant som att det blåser rödgröna vindar. Det är blågröna vindar som viner över europa.

Kommentera

