Demonen

Michail Vrubel blev besatt av att måla demoner. Demonen i hans konst är en tragisk gestalt, en ängel som lämnar Gud för att han tvivlar på Gud. Han söker svaret (på sanningen) i himlen och på jorden men lyckas inte finna den. Det är ensam tvivlande varelse söker en något han aldrig kan uppnå.

Demon sidjasjtjij - Den sittande demonen
Demon sidjasjtjij - Den sittande demonen
11 reaktioner på ”Demonen

  1. Demon som vanlig mörkhyad människa med långt hår?
    Började du tänka på ”demoner” när jag skrev vad jag anser om Jehovas vittnen?
    Kunde jag bifoga bild här skulle jag visa upp en sannolikare demon eller ett avtryck av en sån.

  2. vare sig posten eller bilden har något att göra med vårt samtal. Jag tänkte helt enkelt visa upp lite av mitt konstintresse så som nonicoclolasos gör. Jag gillar demonen som en symbol för vilsenheten som infinner sig när man inte längre litar på Gud.

  3. Ok, jag har en tavla som antagligen är den enda i sitt slag den är inte trevlig att titta på.
    Jag ska nog dra berättelsen om den mest speciella person jag stött på, en som ”talar” med naturen kan man säga.
    Får fundera på vilket ämne jag ska lägga det under, förslag?
    Sen ska jag visa bilden där.

  4. Förresten kunde enligt Bibeln, under en tidsperiod, demoner ikläda sig mänsklig gestalt på jorden. Detta ska BibelGud ha satt stopp för.
    Den killen du visar upp kunde ju vara en sån..

  5. Jag tycker den bilden intuitivt stämmer väl med en förkroppsligad satan eller Jehova.

    Min blogg? Jag trodde att den viloetta symbolen var klickbar och ledde till den.
    Är man nybörjare så är man. Hittade wordpress för nån månad sen men har just ”börjat” så min blogg är ganska tom än så länge, jag har nog mest pratat om vad jag har tänkt mig i framtiden. Jag kan förresten inte rekommendera att du smutsar ner dig med det jag berättar om schackspel i Stockholm och jag har inte ordnat nån bra struktur på det hela ännu.

    http://groak67.wordpress.com/

  6. Har försökt under ”länkar”, namnet Hans länkas till bloggadressen, fungerar inte och har trots noggrant letande inte hittat någon annan relevant inställning.
    Har klickat på andras namn i kommentarer och hittills är det bara ditt namn som ger resultat.

  7. på denna blogg blir ens namn mörkt grönt om det finns en länk. Men det kanske inte fungerar automatiskt. konstigt i så fall för det har gjort det förr.

    avataren blir en länk på sådana sidor men det är inget kommentarsfält och är inte jämförbart

Kommentera

