Det symboliska valet

Så då var busheran slut. Jag minns hur jag för åtta år sen med fasa och förundran såg hur Bush blev president. Vi hade skojat om det som något otroligt, ungefär som  Mona som statsminister (efter att man lyssnat för mycket på Public service). Så går han och vinner igen. Men nu är det alltså över och åter är det en demokrat som ska bo i Vita huset.

Denna gång var jag dock inte lika övertygad om att det var det rätta valet. John McCain verkade vara ett bra val särskilt i jämförelse med Bush. Medan Obama har varit omöjlig att få fatt i vem han var eller vad han stod för. Hans största merit verkar vara symbolvärdet – vad finns kvar av Obama om man gör honom till vit? Jag förblev skeptiskt.

Men nu efter valet inser jag att det verkligen var rätt val. Med Obama som president är det som att världen blivit en film. Om McCain vunnit hade världen fortsatt på samma sätt. Inget nytt under solen. Med Obama är världen ny. Det är en symbol för att världen går frammåt. Och jag inser att själva poängen med presidentvalet är att det är en symbol.

Kommentera

