Baudolino

För den som gillar problem om vad som egentligen är sanning eller inte måste jag rekomendera Umberto Ecos fantastiska roman Baudolino. Att Eco är professor i semiotik blir tydligt då denna förunderliga berättelse där sanningen förunderligt kastas omkring och förvrids tills allt verkar möjligt och det blir omöjligt att veta vad som som är eller inte. Detta är även temat i Foucaults Pendel och i viss grad även i Rosens namn (de andra böcker jag läst av Eco) men inte på samma utstuderade sätt som i Baudolino.

Som illustration av bokens logik hävdas det bland annat att sanningen inte måste vara det som kan skådas eftersom det skulle innebära att sjömän bättre känner världen än munkar.

Sanningens referens är inte den empiriska världen utan den bibliska världen och eftersom bibeln är en berättelse blir hela världen till en biblisk kommentar eller underberättele till denna skrift. Genom att kreativt utgå från olika berättelser och länka dem till bibeln kan hela världen förändras eftersom sanningen endast refererar till en berättelse som alla uppfattar olika.

På detta sätt lyckas Eco med stor underhållning förmedla villkoren för oss stackare som inte kan avgöra sanningen på annat sätt än att jämföra fakta med annan fakta i ett enda stort cirkelresonemang.

2 reaktioner på ”Baudolino

  1. Intressant inlägg som genast väckte mitt intresse, jag ska verkligen läsa romanen du har rekommenderat. Jag läser kulturvetenskap och förra terminen var vi litegrann inne på vad sanning är eller hur man kan närma sig den.

    Vad som väckte mitt intresse för den här romanen som du har rekommenderat är att jag själv många gånger hävdar att sanningen kan ligga bortom människans perceptioner.

    Det ska bli spännande att läsa.. tack för tipset!

Kommentera

