Den kvantitativa kulturen

Ett infall att bjuda in vänner till en vinafton utvecklades till ett litet socialt experiment. Jag skickade ut ett sms som löd ”vinafton fredag?” vilket mottogs glatt av mina vänner. Men det visade sig snart att tidsaspekten skapade problem. Jag hade ju inte skrivit vilken tid vilket alla inbjudna undrade över. Mitt svar var att afton betyder kväll och kväll innebär mörker. Alltså får man komma när det är mörkt men att det kan vara bra att ha ätit innan. Jag ville bara att folk inte skulle vara så styrda av klockslag utan lite mer fritt kunna välja vad det innebär med ordet afton.

En av mina vänner hörde av sig och undrade över tiden och han blev t.o.m. upprörd över att jag inte kunde sätta ett klockslag. När jag berättade att man fick komma när man ville bara att det var mörkt menade han på att det redan var mörkt. Jag svarade att han alltså redan var välkommen.

Detta är mycket lustigt och intressant. Varför kan man inte förstå att ‘afton’ innebär att man kan komma lite när man vill under kvällen. Det är ju ändå inte så att någon faktiskt kommer på utsatta klockslag som annars anges.

Jag undrar varför det är så att man måste ha ett klockslag för att avgöra när man ska komma.

6 reaktioner på ”Den kvantitativa kulturen

  1. Jag tror att människor generellt vill vara artiga mot värden, om inte för att det är normalt respektfullt beteende, så för att visa att man verkligen uppskattar inbjudan.

    ”Varför kan man inte förstå att ‘afton’ innebär att man kan komma lite när man vill under kvällen. Det är ju ändå inte så att någon faktiskt kommer på utsatta klockslag som annars anges.”

    Hur man vanligtvis gör skiljer sig från person till person, kanske också från umgängeskrets till umgängeskrets. Generellt tror jag folk är mer noga med att inte komma för tidigt, och att en lite senare ankomst inte är något man normalt upprörs över, såvida det inte är en middagsbjudning.

    Och jag måste tillägga att jag tror att det finns många som kommer på utsatta klockslag.

    Ordet afton tror jag betyder olika för olika människor, precis som med många andra ord, men klockan är något vi alla kan enas om, därav dess frekventa användning.

  2. Visst är det så, jag skulle nog också frågat efter vilket klockslag som gällde. men det är också intressant att vi vill ha exakta tider. Det säger något om vår kultur. Det är lite samma sak som Fredrik Lindström tog upp på sin show att man inte kan dricka mjölk vars datum gått ut. Jag tror det skulle vara bra för folk att fundera lite kring hela grejen med att vara exakt. Människans upplevelse är flytande, varför har vi då i vår kultur denna normativa exakthet? Detta tydliggjordes här.

  3. ”Människans upplevelse är flytande”

    Detta kan jag hålla med om, men jag tror många skulle ställa sig frågande till detta. Citatet ovan skulle istället kanske kunna ses som ett omyndigförklarande. Ett ifrågasättande av konventioner vi håller allt för kära, som vi bygger vår identitet på. Detta är helt klart intressant, vårt utpräglade behov av ramar, mått och exakta tidsangivelser, men varken lustigt eller särdeles förvånande om du frågar mig.

  4. Det jag menar med att upplevelsen är flytande tror jag de flesta håller med om. Det är ju bara att erinra sig hur t.ex. tiden kan framstå som oändligt lång om man har tråkigt eller gå mycket fort när man har roligt.

    Hur man kan se det som omyndigförklarande förstår jag inte. Du får gärna förklara det närmare.

    Att jag ifrågasätter konventioner är uppenbart. Det är även av poängerna med filosofi (och vetenskap, konst och all reflekterande kultur) att få fatt i vad vi gör och ifrågasätta det. Det är på detta sätt vi kan styra (i någon mån) vår egen och vår kulturs utveckling. Att det är ett omyndigförklarande av folk tycker jag dock inte. Snarare tycker jag att det tvärt om är ett myndigförklarande då de måste ta ansvar för sig själva när kulturella ramar bryts. Ett omyndigförklarande skulle vara att inte utmana folk och om man utmanade så skulle en alternativ kulturell ram presenteras och skulle man vara verkligt omyndigförklarande skulle man inte kunna välja en egen ram.

  5. Jag tror att folk har en tendens att uppfatta ett sådant socialt experiment (i det sammanhanget) som ett försök att få dem att känna sig dumma, vilket allt som oftast resulterar i att man går i försvar och inte alls funderar över hela grejen med att vara exakt.
    Inte för den skull sagt att det skulle vara en dålig idé att fundera över detta.

  6. Jo visst är det så. Man skulle kunna kalla det ett intellektuellt practical joke. Och det skulle vara väldigt jobbigt om alla hela tiden skulle utmana och ifrågasätta normer och traditioner.

Kommentera

