Den tyska kollapsen

När jag hörde mina gamla holländska släktingar berätta om livet under tysk ockupation tänkte jag att ingenting kunde vara värre än krigiska tyskar… Nu vet jag bättre: det värsta av allt är pacifistiska tyskar!”*

Erik van der Heeg

Detta får mig att erinra en gammal tanke om att efter andra världskriget tyska moraliska sammanbrott har den tyska kulturen ramlat samman. Tyskarnas storslagna kulturella tradition kollapsade tillsammans  moralen och man har inte vågat vara sig själva och istället har den vidriga ajaxkulturen brett ut sig med några få undantag som Kraftwerk och Einstürzende Neubauten. (Rote Armee Fraktion kanske också kan ses som ett undantag men de är lite väl galna och förvridna för min smak).

Vi får hoppas att den tyska kulturen kan återhämta sig inom ramen för EU trots att Kants gamla hemstad numera alltjämt kallas Kaliningrad.

*- angående att Tyska flottan mest är i vägen vid bekämpandet av somaliska pirater:
”Den tyska grundlagen är nämligen väldigt precis på vilken punkt den tyska krigsmakten kan användas; det handlar här om att den enbart kan bemöta militärt hot mot den tyska förbundsrepublikens territorium. Detta är dock inte fallet vad gäller somaliska pirater – deras verksamhet ses snarare i termer av konventionell brottslighet. Tyvärr har inte den tyska flottan ”rätt” att ingripa mot brottslingar – detta kan bara polisen göra. Men den tyska polisen kan i sin tur inte ingripa utanför landets gränser… Ridå!”

Kommentera

