Free Will Quotient

Tänk om graden av fri vilja för människor inte var den samma för alla människor. Antag att denna grad av fri vilja hos olika människor kunde mätas – FWQ (Free Will Quotient). Hur skulle detta arta sig i ett samhälle?

Om vi till att börja med tänker bort möjligheten till de två extremerna, helt fri och helt determinerad, och ponerar att det fortfarande är omöjligt att beräkna en individs liv utifrån denna FWQ. Vad skulle då detta användas till? Är det kanske något som vi egentligen inte borde veta? Vad skulle detta innebära för synen på olika individer? Frågorna hopar sig. Skulle det innebära att de med högt FWQ (hög grad av fri vilja) måste i högre grad ta ansvar för sina handlingar? Vad skulle det innebära i praktiken? Vad skulle vara bäst – högt eller lågt FWQ? Intressanta kombinationer mellan IQ och FWQ är den med högt FWQ och lågt IQ och tvärt om – högt IQ och lågt FWQ. Eller tänk om FWQ och IQ visade sig korrelera positivt alltså något i stil med att intelligens ger frihet.

Forskning visar också att olika personer verkar ha olika förmåga till impulskontroll i alla fall när det gäller våld: ”– Rättssystemet utgår ifrån att alla har en fri vilja. Har vi en fri vilja när det gäller att begå våldsbrott? Jag skulle säga att det är en gråskala där vissa som fått dåliga förutsättningar har mycket mindre möjligheter att välja än andra.” (SvD 4/5-13 Ondskan sitter i pannloben)

Uppdatering: 2013.05.04 Lade till sista paragrafen.

8 reaktioner på ”Free Will Quotient

  1. Skönt tänkt. Den här grejen med fri vilja kan ju tyckas vara lite absurd men om man glömmer den fria viljan som något absolut och istället tänker sig att man kan ha mer eller mindre fri vilja så blir det en mer realistisk diskussion.

    Ibland kan man ju fastna i vissa beteenden och om man gör det utan eftertanke kanske man har låg FWQ eller så har man helt enkelt tappat tron på sig själv och låter sig drivas av inprogrammerade impulser.

    Själv kan jag känna att jag ofta beter mig som en maskin som är svår att kontrollera och då önskar jag att jag hade högre FWQ. Kampen att ta kontrollen över sitt beteende pågår ständigt för mig och det är jag nog inte ensam om, vissa av oss klarar av detta bättre än ändra, och det kan ju bero på en skillnad i FWQ..

  2. Båda extremerna fri vilja och helt determinerad framstår för mig som absurda. Att det skulle vara förutbestämt att jag skrev den här texten den här tidpunkten på den här platsen sen universums tillkomst…

    Om så vore fallet kan jag inte förstå det. Det verkar högst osannolikt. Men det betyder så klart inte att man har fri vilja. Men som sagt någon stans där emellan är det nog. Och man kan väl även tänka sig att dels är det olika för olika personer men även att det skulle vara olika för samma person beroende på omständighet. Det skulle vara intressant om det vore en egenskap som kunde förändras hos människor genom träning eller uppfostran.

    Men som sagt det kanske inte är önskvärt med högt FWQ. Det kanske innebär en enorm press att inte kunna skylla på något annat än sin egen förmåga. Men även detta är antagligen en smaksak.

  3. Jag läste precis om http://en.wikipedia.org/wiki/Bad_faith_(existentialism)

    Sartre skulle nog inte uppskatta vårt filosoferande. Man har alltid mer än ett val och om man inbillar sig att man inte har det så är det ”bad faith”.

    Jag tenderar nog att hålla med Sartre, jag tror att alla har en potentiellt hög FWQ men den kan sänkas. Själva idén att man inte har en hög FWQ sänker nog FWQ och det är därför jag vill ta lärdom av Sartre.

    Samtidigt kan ju låg FWQ vara behagligt, man kan skylla ifrån sig och känna att man inte behöver ta ansvar. Jag har varit i den positionen själv men idag tycker jag det är patetiskt. Jag vill ha hög FWQ. Sedan finns det ju de som vill ha låg FWQ men de bedrar sig själva, och andra, i min mening.

    Det är dock svårt att ta sig ur sitt tänkande. Jag har vant mig vid att betrakta mig själv som delvis en maskin, jag ser viljan som ett sätt att programmera om maskinen men för det mesta är det maskinen som driver mig framåt, tills jag orkar försöka programmera om den.

    Sartre skulle nog vilja att jag har högre ambition än så. Grejen är ju att varje ögonblick är ett nytt val, man kanske borde reflektera över det lite oftare. Då går nog FWQ upp.

    Det jag säger nu är rent pragmatiska tankar, vad det innebär metafysiskt vet jag inte.

Kommentera

