FRA:s begravda hund

Jag har under hela FRA-debatten undvikit att yttra om mig. Dels eftersom så många andra gjort det och dels för att jag kännt att det ligger en hund beggraven i FRA-frågan.

Att FRA drivs igenom utan att någon kan förklara varför verkar så konstigt att det måste finnas något mer än det som synns. Så utan mer kött på benen har jag legat lågt för att inte hemfalla åt konspirationsteorier.

Men nu har visst HAX lyckats gräva upp hunden, i alla fall kanske dess ben… Nämligen ”Freedom, Security, Privacy – European Home Affairs in an Open World” – ett samarbete mellan europeiska stater för att bygga upp en gemensam säkerhetsbyåkrati.

Huruvida detta är vettigt eller inte lämnar jag osagt. Dock skulle jag säga att idén som sådan inte är fel, problemet är hur det genomförs. Och om detta är förklaringen – varför berättar man inte öppet om detta?

2 reaktioner på ”FRA:s begravda hund

Kommentera

