Rätten att dö

Enligt Hobbes finns det bara en naturlig lag, den att inte ta sitt eget liv. Men jag skulle säga att även denna naturliga lag är upp till människan att trotsa. Varje människa har rätt att välja döden för sig själv. Att välja döden för någon annan däremot är en svårare fråga att lösa. Utan att trassla in mig i dessa resonemang utgår jag här ifrån det faktum att jag aldrig skulle gå med på att någon dödade mig är skäl nog till att föbjuda dödande av andra än en själv. Detta är ett av skälen till att jag inte är anarkist och stödjer idén om staten som t.ex. en institution för att skydda ens liv. (Det är svårt att stödja en stat som dödar sina egna medborgare.)

Det kan hävdas att i praktiken ända någons liv utan att faktiskt döda är att låsa in eller för den delen, tvinga någon till arbete. Det dock en fundamental skillnad då döden är oåterkallelig. Dock kan jag tänka mig att för vissa är denna inlåsning eller detta tvångsarbete outhärdligt. Detta är alltså att göra livet outhärdligt. Om livet är outhärdligt varför skulle man då inte kunna få ta livet av sig. Om staten såg det som nödvändigt att man var inlåst (för att man kanske dödar andra människor) då kanske man hellre tar livet av sig än uthärdar fångenskapen. Ska då staten hindra en från det? Borde inte fången ha rätt att välja att ta sitt eget liv? På samma sätt borde varje människa ha rätt att välja att dö. Och även staten inte har någon plikt att genomföra detta val ska det inte finnas något hinder för det. Varför ska det vara så svårt att ta livet av sig.

Är receptbelagda dödspiller lösningen? De skulle kunna fungera som så att för att döda ska inträda måste två tabletter tas. Tabletterna förpackas så att man måste vänta en viss tid (en halvtimme?) innan den andra kan tas. Detta för att förhindra förhastade beslut.

En reaktion på ”Rätten att dö

Kommentera

