Dagens konflikt

Jag ramlade in på tankesmedjan Dagens konflikt och kunde låta bli att lägga märke till två saker. Dels att min gamla vän Vidar Egnér är en av skribenterna samt att de särskriver ”Gäst Skribent”. Den senare vet jag inte hur man ska tolka. En elak tolkning skulle vara att det visar på skribenternas intellektuella förmåga. En snällare tolkning skulle vara att de i sin progressiva anda inte viker sig för normer.

Det förra, att Vidar är skribent, är föga förvånande. Det är ett faktum som aktualiserar min egen politiska transformering och som skulle kunna beskrivas med just konflikt. Jag har antagligen dragit mig undan från den värld han kastade sig in i just för att jag började inse att jag inte höll med.

Politik handlar inte om  rationalitet utan om känsla. Utifrån mitt perspektiv gick han den känslomässiga vägen medan jag den rationella. Han agerar jag tänker. Själv har jag svårt att agera i blindo. Det verkar jag vara relativt ensam om vilket antagligen är bra då man aldrig kan vara säker på vad man ser är sant.

Hur mycket räknas föreställningen om världen? Föreställningen leder en i handling men någonstans finns verklighetens vägg där och visar föreställningens illusion. Så många
illusioner som måste demaskeras.

För den utan ansvar och makt är illusioner inga problem, väggarna finns bara då något ska uträttas. Men för den som faktsiskt vill förstå utan villfarelse så är den falska föreställningen det stora som ska övervinnas.

Det är inte med känslan illusionen genomskådas, det är med förnuftet den falska föreställningen avslöjas. Förnuftets ljus ska leda mig ur upplevelsens labyrint.

2 reaktioner på ”Dagens konflikt

  1. Eller så är Gäst Skribent ett roligt sätt att skriva ut Gästskribent som ett namn bland de andra skribenternas. Vilket versalerna indikerar. Så det kanske mer visar på din vilja att rätt och slätt kopiera andra liberalers platta kritik istället för att intressera dig för djup och innehåll. Om man vill vara elak alltså.

Kommentera

