sökande och troende filosofer

Jag skrev för ett tag sen att det verkar finnas en skillnad i filosofisk inställning mellan t.ex mig och de randianer som kritiserade min kritik av Rand. Jag skrev i inlägget Trofasta randianer att om jag är sökande så är de troende. Ett annat ordpar skulle vara ‘säker’ (troende)/’osäker’ (sökande).

Samma tanke verkar finnas även hos dem jag kritiserar. På bloggen Kulturrevolution i inlägget ”Mer om filosofins förfall”. Där kritserar Stefan Karlsson den filosofiska inställningen att inte vara säker på sin sak och hävdar att detta är skepticism och irrationalism.

Jag håller helt klart med. Att vara säker/troende är en filosofisk inställning som inte alls stämmer med den  akademiska filosofiska inställningen där man utgår från att ingen sitter inne med sanningen. Det innebär nämligen att man måste vara väldigt säker på en massa saker som när man tittar närmare på den inte är så säkra. Det innebär också att t.ex. randianer framstår som troende fundamentalister.

Kommentera

