Gud så skrämmande

Föreställ dig att vetenskapen bevisar Guds existens och även klargör vilka regler som man måste följa* för att inte bli fördömd. Alltså att man har klara regler för hur man ska leva, det finns inga tvivel om det. Är inte detta något av det mest skrämmande som kan föreställas? Det är livet under en absolut diktator som bestämmer vad som är det goda.

Att tro att det bara finns ett svar för människan betyder att det inte finns några val för individen. Gud skulle här lika gärna kunna vara att livets alla premisser klargjordes och det absoluta förnuftet segrade. Om lagen om det uteslutna tredje fortfarande då skulle gälla så skulle förnuftets diktatur vara lika skrämmande förminskande den förklarade guden.

Det är då bara att hoppas på att Dostojevskij hade rätt när han hävdade att människan är allt för kreativ för att passas in i en sådan strikt matris**. Människan skulle komma på något som löser detta då hon inte kan stå ut med att inte kunna välja sitt liv.

*Vilka inte behöver vara några som är beskrivna a någon av dagens religioner.
**En tanke som även finns i the Matrix.

Annonser

4 reaktioner på ”Gud så skrämmande

  1. Bra inlägg.
    Många vetenskapare förmärker spår av en intelligent design.
    Att få ta del av skaparens lagar för hur vi ska leva förutsätter en ofelbar kommunikation med denne.
    Det är en orimlighet att vi som skapade objekt kan gräva i skaparens privata lagbank utan dennes tillstånd eller vetskap.
    Men det är lika orimligt att skaparen satt upp sådana lagar som begränsar vår kreativitet så länge denna kreativitet inte är destruktiv.
    Man bör ta en närmare till på t.ex. tio Guds bud i Bibeln, Guds bud gäller för evigt. Är dessa bud från en högste skapare eller är de komna eller iaf influerade av en demon?
    inns det något bud som tycks begränsa en icke destruktiv kreativitet?
    Så kan man jämföra med icke kristnas ideer om Gud.
    En vanlig ide är att Gud är ”kärleken”.
    Om då Gud är bara kärleken och inget annat så finns det förstås inga problem med Gud och vår kreativitet.

    Om jag betänker hur jag uppfattade orden, tonfallet, allt i den stämma jag hört en gång i livet (de som hör stämmor dagligen är knappast friska men det här var något alldeles annat) så stämmer det med både att Gud är kärleken fast då ordet ”King” fanns med i en fras som jag inte minns eller inte uppfattade så finns god möjlighet att bitar av Bibelns tankemönster är riktigt.
    Både Jesus och JHVH omnämnes som Kung i Bibeln.
    Och igen, för mig är det så att OM grundtanken i Bibeln skulle vara sann, med Jesus och allt (mot förmodan) ja då är det alldeles klart att Jesus är Guds mänskliga manifestation.

    1. Hej Hans!
      Det är högst märkligt att jag sitter här och skriver en kommentar till ett inlägg du gjorde i april 2009.
      Jag höll egentligen bara på att googla lite på språkliga uttryck som har med stjärnor att göra. Jag håller på att korrekturläsa en bok, och ville förvissa mig om att man kan skriva att ”stjärnor strålar”. Hittade uttrycket på Björn Axéns sida, läste vidare och hittade ditt inlägg, vilket fick mig att följa impuklsen att skriva en kommentar.

      Jag är varken filosof eller vetenskapsman, inte heller högststående intellektuell. De spetsfundiga diskussionerna får jag lämna över till andra. Men jag är djupt intresserad av livsåskådningsfrågor, och sedan några år tillbaka är jag en varmt troende kristen.
      Jag blir så nyfiken när du skriver om ”den stämma du hört en gång i livet”, och i vars tilltal du tydligen kunde skönja ordet ”King”. Vad var det för erfarenhet du då gjorde, och vad, mer konkret, var det den förmedlade till dig?

      Som kristen kan jag känna igen det du tyckte dig uppfatta i stämman. Gud ÄR kärleken. Men inte en flummig abstrakt kärlek, utan som du så riktigt sluter dig till så finns det en mänsklig konkret manifestation (som samtidigt är gudomlig) av den kärleken, och det är Jesus Kristus. Han är den levande Gudens Son, och han säger om sig själv att han kom till jorden för att uppenbara vem Fadern är. Genom att studera Jesus, hans liv och gärningar, får vi alltså en klar och tydlig bild av vem Gud Fadern är.
      Jesus är den mest radikala person som någonsin levat, och också den mest kärleksfulla. Men hans kärlek är allt annat än menlös. Den har kraft i sig, övernaturlig kraft, till att lyfta människor ur hopplöshet, mörker och död. Man läser i evangelierna om hur Jesus botar sjuka till både kropp och själ, ja, till och med uppväcker döda. En erfarenhet som många kristna fått göra, inklusive jag själv är att Gud kan ingripa rent fysiskt i ens liv, och även själsligt. Även – och speciellt – när allt mänskligt hopp är ute. Men framför allt kan Gud göra ett verk i oss andligen: han kan ge en människa ett nytt liv i gemenskap med Gud Fadern, av samma slag som Jesus hade.
      Guds kärlek är också konfrontativ, men bara i bemötandet av hyckare och fariséer, dvs de som sökte självförhärligande, självrättfärdighet, medan de lade tunga ok på människors axlar.
      Guds kärlek är också totalt utgivande. Det står i bibeln att Jesus dog på ett kors för oss. Han bar något för oss på korset – vår synd – den som stod emellan oss och Gud. Han dog för dem som hatade honom och föraktade honom, han dog för alla som bespottade honom. Han gav sitt liv som en gåva till oss, utan att önska något annat än att vi tar emot den gåvan.

      Du skriver:
      ”Det är en orimlighet att vi som skapade objekt kan gräva i skaparens privata lagbank utan dennes tillstånd eller vetskap.”
      Det du skriver förutsätter nästan att Gud skulle vara njugg eller privat. Sådan är han inte. Eftersom han ÄR kärleken, och allt i hans kärlek sträcker sig ut mot människan, och han desutom är omnipotent, allsmäktig, så har han både viljan, kärleken och förmågan att kommunicera sin vilja, sina bud och lagar på ett för människan begripligt sätt. Det är en del av hans natur och väsen att vilja kommunicera sig själv till oss. Det är helt enkelt en del av kärlekens väsen. Han har redan kommunicerat sig själv till oss, genom sitt skrivna ord, Bibeln, och genom ”Ordet som blev kött” (som Johannesevangeliets första kapitel talar om), dvs Jesus. Att läsa och förstå Guds vilja och bud finns tillgängligt för alla och envar av oss, om vi bara har en längtan att ta del av hans vilja.
      Du skriver att du förnam ordet ”King” – konungen. Ja, han är en konung. Inte bara en konung, utan ”konungarnas Konung och herrarnas Herre”, som Uppenbarelseboken talar om. Eftersom han samtidigt är alltigenom god, och han ÄR kärleken, så finns det inget despotiskt eller hårt i hans konungavälde. Men det finns ett majestät, något som pockar och gör anspråk på vår respekt och lydnad. En konung hörsammar man och följer. Varför? För att han är god, rättvis och sann och alltid har människans bästa i åtanke.

      Skulle Guds lagar begränsa vår konstruktiva kreativitet? Tvärtom! Gud har nedlagt kreativiteten i oss. Vare sig vi är troende eller ej, så har vi fått denna gåva från Gud, och det är upp till oss att förvalta den på ett konstruktivt sätt. Problemet är att utan Gud tar destruktiviteten ofta överhand, eftersom människan utan Gud är hemfallen åt sig själv och sin faktiskt inneboende destruktivitet/ondska.
      Men bibeln säger att vi från början skapades till att vara Guds avbilder. Gud är Skaparen, med stort S, så kreativitet, skaparkraft, är något som i högsta grad ska vara kännetecknande för människan. Det har vi fått som ”arvsanlag”.

      Vill till sist bara uppmuntra dig att inte släppa den stämma du en gång hörde. Jag tror att den talade något viktigt till dig.
      ”Den som söker ska finna” står det i Bibeln. Gud är kärleken, sade stämman till dig. Den kärleken är också Sanningen, den är Vägen, den är Renheten, den är Heligheten, den är Godheten, den är Rättfärdigheten. Djupt inom varje människa finns en längtan efter alla dessa absoluter. Den längtan är nedlagd av Gud. Ingen människa blir på djupet tillfredsställd förrän man får ett personlig relation till den Gud som är kärleken, men också Konungen och allt livs källa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s