USA ut ur Irak?

För fem år sen demonstrerade jag mot de stundande invasionen av Irak. Jag var emot kriget av flera anledningar var av en var just att jag inte trodde USA skulle vara vare sig villigt eller kapabelt att säkra freden*.

Jag skriver detta då jag i fredags läste på Ali Esbatis blogg en uppmaning att demonstrera:

Den 15 mars kommer människor runt hela världen att uppmärksamma att det gått fem år sedan angreppskriget mot och ockupationen av Irak. Var med och visa ditt ställningstagande mot ett av vår tids största brott.

Om det verkligen är ”en vår tids största brott” kan man diskutera men något som jag verkligen motsätter mig är att man nu vill att USA ska dra sig tillbaka just som man verkligen börjar få ordning i Irak. Det om något är oansvar och cynism. Hur dåligt hela företaget än sköts så är gjort gjort. Det blev en ny situation när USA väl invaderat. Europa borde aktivt stödja USA att säkra Irak som är ett instabilt land skapat av Storbritanniens kolonialpolitik.

Om det nu är så att man är för demokrati och mänskliga rättigheter borde det följa att man vill att dessa idéer ska främjas i världen. Även om det är mycket vanskligt att invadera ett land för detta ändamål så är det ännu dummare att inte vilja göra det bästa av situationen och hävda att vi inte ska hjälpa till med detta. Om det är så att USA endast är ute efter oljan (vilket jag betvivlar är det enda de är ute efter) så betyder väl det att det är än viktigare att stater som inte är så giriga engagerar sig i Irak.

Om detta inte är nog som argument finns den geopolitiska maktdimensionen kvar. Vad skulle hända om USA drog sig tillbaka? Som jag skrev är Irak redan en instabil konstruktion skapat av Storbritannien efter första världskriget. Den som tror att Irak blir frid och fröjd om USA drar sig tillbaka är tragiskt naiv. Vilka demokratier finns i området? Israel (som alla araber älskar) och halvdemokratiska Turkiet. Resten är diktaturer. Antagligen skulle Irans inflytande öka drastiskt. Om Irak inte splittras skulle den shiamuslimska majoriteten dominera med stöd av Iran och det är ingen liten chans att en teokrati blir följden. Om Irak splittras innebär det inbördeskrig med troliga etniska rensningar som följd.

Att man är emot USA:s närvaro i Irak kan alltså bara betyda, om man inte är naivt idealistisk eller korkad, att man för diktatur** eller möjligen att sunnimuslimer, shiamuslimer och kurder bekrigar varandra. Men det har jag svårt att tro. Vad som egentligen ligger här och lurar är nog istället en stor misstro mot allt USA tar för sig.

Jag hoppas att vänstern är naivt idealistisk. Som tur är finns det mycket som tyder på det.

För övrigt är det intressant som Gudmunson skriver att det endast var ca 1500-2000 personer som demonstrerade på Sergels torg när det kommit ca. 20 000 irakier till Sverige.

*Ett annat skäl var att jag har svårt att avgöra när det någonsin är rätt att invadera ett annat land av samma anledning som jag är emot revolutioner.

** Kanske är man för partikularism där man anser att demokrati endast är rätt för västvärlden.

2 reaktioner på ”USA ut ur Irak?

Kommentera

