det var så roligt, jag måste skratta

Nu ska jag vara fånig men det här var så roligt att jag måste skratta. Via Ali Esbati ramlade jag in på en blogg (som jag hoppas är ett skämt) som kritiserade Timbros frihetsvecka. Där stod:

Är det bara jag som tycker det är löjligt att eliten av Sveriges mest inflytelserika liberala opinionsbildare kommer samman på ett vuxendagis för att prata om frihet. Sponsrade av svenskt näringsliv. Här finns ledarskribenter, bloggare, författare. Är det detta som svenskt näringslivs medlemmar betalar för?

Den fråga man kan ställa är förstås var finns vänsteralternativet. Det är tyst från LO, socialdemokratin och den övriga vänstern. Finns det ingen som vill utmana elitliberalismens frihetsfascism?

Elitens frihet är knappast folkets frihet. Tvärtom påminner Timbros kampanjer mest om det gamla kommunistdiktaturers sätt att driva politiska ‘utbildnings’ kampanjer där folk skulle lära sig vad som var sanningen för dagen.

På detta kommenterar jag:

Det här är ju en fantastisk sak att skriva! Först säga att tilldragelsen är fånig ”ett vuxendagis” sen tycka att vänstern borde göra samma sak. Varefter man jämför detta med gamla kommunistdiktaturers ”‘utbildnings’ kampanjer”[sic!].

Är detta allvar eller ett skämt? Hur kan det vara fånigt att träffas och diskutera frihet, vilka som än gör det. Att de är någon med en annan bilda av frihet en vad man själv har betyder att man måste arguementera emot.

Om det nu är så att det är fånigt då borde man väl vara glad att då vänstern inte håller på med detta. Men du kanske vill att vänstern ska vara fånig den med?

Den avslutande jämförelsen är bara fel. Gamla kommunistdiktaturer var (ursäkta tautologin) diktaturer och timbro är en tankesmedja (alltså inte en stat som har våldsmonompol) står för liberalism. Jämförelsen säger faktiskt inget alls, förutom att förvirra alla begrepp som ingår i den. Man kan kritisera sina motstondare utan att ändra ords betydelse.

Så varför är jag fånig och skriver detta här på min blogg? Kommentaren är ju redan sänd till skribenten. Jo för att tyvärr är detta en vanlig form att vänsterlogik. Det ovanliga är att den här är så otroligt tydlig. Jag säger inte att all vänster resonerar på detta sätt men tyvärr är det allt för vanligt. Hur ska man kunna debattera med någon som resonerar på detta sätt? Inte vet jag.

uppdatering
Jag var allt för snäv och orättvis när jag skrev att detta är en vanlig form av vänsterlogik. Denna logik är tyvärr allmän. Den finns säkert även bland liberaler men jag reagerar inte på samma sätt då. Jag vill här inte säga att det handlar om ‘ologik’. Jag tror det i stället handlar om implicita premisser vilka leder till en till synes ologisk slutsats.

5 reaktioner på ”det var så roligt, jag måste skratta

  1. Timbro är ett ondskans imperium.
    Som bör synas noggrant i tömmarna för att på så sätt bli genomskådade av den frihetsälskande individen.

  2. onskans imperium, det var väl att ta i. Möjligen kan väl Timbro utifrån ett vänsterperspektiv anklagas för att vara ondskans imperiums agent, men dess struktur saknar alla drag av imperium.

    Inläggets i fråga är oavsett Timbros natur mycket roligt. Själv tycker jag att det är synd och skam att det krävs en tankesmedja med stöd av näringslivet för att ge ut böcker av t.ex. Nozick och Hayek. Jag tycker vänstern ska vara glad att det finns någon att debattera.

Kommentera

