individvärdering

Som världen ser ut måste man värdera människor. Att värdera en människa kan ses som omoraliskt. Alla människor är ju lika värde. Ja det stämmer teoretsikt idealt, men inte för individen. Sakers (och djurs och människors) värde ligger i betraktarens öga. Värdet bestäms av relationen subjektet har till det.

Hur man värderar en individ kan skilja sig åt. (I förrförra posten beskrev jag att jag gör det, och i förra posten lite om hur jag gör det.)

Om man inte går med på att värdera individer hur ska man då handla gentemot dem. Man måste välja. Man kan låta slumpen avgöra som i Tärningsspelaren. Eller så kan man t.ex reducera individen till den kontext den befinner sig, som man gör i utilitarismen. Själv tycker jag att båda dessa alternativ är omänskliga. Jag vill bli värderad vare sig slumpässigt eller efter situation. Jag vill bli värderad efter den jag är. Alltså efter hur jag påverkar min omgivning.

Problemet med detta är att människor är olika från början och har olika livssituationer. Men hur mycket jag än vill kan jag inte värdera förståndshandikappade eller fula lika mycket som en intressant filosof eller vacker kvinna. De kan bli viktiga för mig och få mig att värdera dem lika högt om en relation skapas. Men innan den relationen finns är det lägre värderade.

Detta betyder inte att vilka handlingar som helst är tillåtet. Restriktioner om vad man får göra måste fastställas. Vilka de är kan diskuteras.

Kommentera

